Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.09.2010 14:44 - Гложeнски манастир - музеите
Автор: mamas Категория: История   
Прочетен: 7217 Коментари: 20 Гласове:
13

Последна промяна: 04.09.2010 09:22

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Време е да продължим поклонението, което започнахме ТУК.
*******
Пристъпваме тихо към още една светиня:
 
image

Светиня и заради името, с което е свързана:

image

Гложенският манастир се  превръща в сигурно убежище за революционните дейци, особено след 1864 година, когато игумен става хаджи Евтимий Симеонов от Сопот, близък съратник на Васил Левски. В близост до манастира в с. Голям извор е създаден и първият революционен комитет.
Килията, в която е отсядал Левски, сега е музей.

image

Тук все още се пази скривалището на Апостола намиращо се в тунела "Просечник".

image

 Отдадена е заслужена почит и на Георги Бенковски:

image

От прозореца на музея се разкриват изумителни гледки:

image

image

На тръгване ще ви отведа по една пътечка надолу, но преди това ще посетим още един музей.

image

Точно така - това е музеят на Васил Друмев. Намира се в тази част на манастирския комплекс:

image

Има си и "пазач" - една мила писанка. Виждате ли я?
Ето я по-отблизо:

image

Известният български книжовник Васил Друмев с монашеско име Климент от 1875г. до смъртта си е митрополит на Търновската епархия. През 1893г. той произнася проповед против католицизма, при което защитава православието. Това достига до римокатолика княз Фердинанд с посредничеството на тогавашния министър-председател Стефан Стамболов. На 10 юли 1893г. митрополит Климент e осъден на “вечно” заточение в Гложенския манастир. Заточението му завършва едва с падането на правителството на Стамболов.
С благоговение прекрачвам високия праг и влизам навътре в килията, която е част от музея. От прозореца в дъното се открива величествена гледка.

image

Снимам и само миг след това научавам, че по време на заточението на Друмев тук не е имало прозорец! Затворникът е трябвало да изтърпява доживотната си присъда в пълна изолация, без дневна светлина, хранен само със солена риба и недостатъчно вода... Но милостиви монаси правят добре замаскиран отвор в тавана и през него спускат прясна храна и вода на затворника. В знак на благодарност след освобождаването си той завещава на манастира част от богатството си.
Да разгледаме заедно музея:

image

Твърдят, че обстановката в килията е автентична (с изключение на картините, разбира се).

image

image

image

image

Както и че това пано е избродирано от Васил Друмев:

image

Музейната експозиция съдържа много предмети с религиозна и историческа стойност. 

image

Сред тях са: ранно печатно издание на Киевско-Печорското евангелие от 17 век:

image

Ковчеже с обков от слонова кост от 16 век, в което се пазят мощите на великия мъченик Св. Георги Победоносец, Св. Яков и Св. Сава:

image

Архипрезвитерските одежди, с които Друмев е изпълнявал богослуженията:

image

image

На излизане намираме прохлада от струите на каменна чешма с дървена икона на Св. Георги Победоносец:

image

image

Стъпалата срещу чешмата ни отвеждат в друга част на терасата, където пред очите ни се разкрива поредната изумителна величествена гледка:

image

А сега, както ви обещах, ще се спуснем по пътечката край манастирските стени:

image

Гордо и величествено се извисява над нас манастирската сграда.

image

image

По живописен склон...

image

...край сякаш оживели дървета с ръце, разтворени за прегръдка...

image

...пътечката води към манастирската чешма в подножието на вр. Лисец. Наблизо е пещерата Моровица, но тя не влизаше в плановете ни за този ден (и за това лято).
*******
Не ни се тръгва, но е време да се разделим с това свято място. Но само физически - духът му остава в нас.
*******
Последна снимка преди тръгване - от паркинга:

image

Довиждане, до нови срещи!



Тагове:   манастир,   музеите,


Гласувай:
13



Следващ постинг
Предишен постинг

1. nmg - :)
03.09.2010 15:05
Не бях ходила там. Благодаря за разходката!
цитирай
2. malchaniaotnadejda7 - mamas, Благодаря за полъха от
03.09.2010 19:15
една българска светиня! Успяла си да опазиш жива светлината на Гложен до нас... Невероятно излъчване. Последната снимка е инкрустирана сякаш в небето:) Черковна живопис!
цитирай
3. mamas - Ако имаш път, не пропускай! Заслужава си!
03.09.2010 19:19
nmg написа:
Не бях ходила там. Благодаря за разходката!


Благодаря за посещението, приятна вечер!
цитирай
4. mamas - malchaniaotnadejda7 - mamas, Благодаря за полъха от
03.09.2010 20:02
malchaniaotnadejda7 написа:
една българска светиня! Успяла си да опазиш жива светлината на Гложен до нас... Невероятно излъчване. Последната снимка е инкрустирана сякаш в небето:) Черковна живопис!


Благодаря ти и добре дошла в блога ми!
Последната снимка си е направо щастливо попадение. Бях се оттеглила на сянка в края на паркинга в очакване да се събере групата за тръгване. Вдигнах поглед и занемях! Естествено, прибраният вече фотоапарат отново влезе в действие :)

Приятна вечер, Надежда!
цитирай
5. stela50 - Благодаря ,Слава ,за красивите кътчета и свети места ,
03.09.2010 20:33
на които ме заведе през това лято .Пътуването остава незабравимо .
Поздрави и сърдечни пожелания !
цитирай
6. mamas - stela50 - Благодаря ,Слава ,за красивите кътчета и свети места ,
03.09.2010 20:50
stela50 написа:
на които ме заведе през това лято .Пътуването остава незабравимо .
Поздрави и сърдечни пожелания !


И аз отново ти благодаря, че си с мен, Таня!
Но...не съм свършила :) Има още за показване от това лято. С тези темпове май ще вляза в есента с летните постинги ;-)
Приятна вечер, мила!
цитирай
7. hel - Умееш по най-заинтригуващ начин да ...
03.09.2010 21:30
Умееш по най-заинтригуващ начин да ни покажеш местата, които са те впечатлили!
Благодаря ти!
Поздрав сърдечен!
цитирай
8. mamas - Мила Елена!
03.09.2010 21:47
hel написа:
Умееш по най-заинтригуващ начин да ни покажеш местата, които са те впечатлили!
Благодаря ти!
Поздрав сърдечен!


Този постинг го писах два пъти! Стигнах почти до края и реших да го сложа в Чернови, за да го огледам след като свърша друга належаща работа. Оказа се, че точно в този момент нета ми е прекъснал и трудът ми отиде на вятъра... После се опитах да възстановя по памет първоначалния вариант, но не успях напълно. А той беше по-цветен по отношение на емоциите... Но все пак стана и се радвам, че ти харесва :)
Приятна вечер и спокойна нощ!
цитирай
9. thefaceoftheshadow - Поредното..
04.09.2010 12:13
...ефектно посещение! Много ми хареса и това българско местенце, с което ни запозна! Поздрави и продължавай все така!
цитирай
10. tota - Похвално е всичко това, което правиш...
04.09.2010 12:56
Благодаря ти! Хубави празнични дни, Славе!
цитирай
11. mamas - thefaceoftheshadow - Поредното..
04.09.2010 16:45
thefaceoftheshadow написа:
...ефектно посещение! Много ми хареса и това българско местенце, с което ни запозна! Поздрави и продължавай все така!


Благодаря :)
Ще продължа, имам какво да покажа още.
Приятна вечер!
цитирай
12. mamas - tota - Похвално е всичко това, което правиш...
04.09.2010 16:48
tota написа:
Благодаря ти! Хубави празнични дни, Славе!


Благодаря, Ати!
Правя го за собствено удоволствие, но се радвам, че се харесва и от други.
Вълнуващи мигове ти пожелавам!
цитирай
13. diso - Късметлийка!
05.09.2010 07:54
А аз още не съм ходил там...
Хареса ми това, че не е изоставен и се поддържа.
цитирай
14. mamas - diso - Късметлийка!
05.09.2010 08:09
diso написа:
А аз още не съм ходил там...
Хареса ми това, че не е изоставен и се поддържа.


:)))
Аз пък...още не съм ходила в Пазарджик ;-)
Добро неделно утро, хубав да е денят ти!
цитирай
15. aqualia - Ти ще ме накараш да отида в Гложенския манастир!
05.09.2010 09:20
Благодаря ти!
цитирай
16. mamas - aqualia - Ти ще ме накараш да отида в Гложенския манастир!
05.09.2010 11:35
aqualia написа:
Благодаря ти!


Един да подтикна да измине този път, значи има смисъл от публикуването на тези материали.
Иди, няма да съжаляваш. Но ако можеш, иди на почивка в Тетевен - изходна точка за много маршрути. За 10 дни отидох на толкова много места, без да правя големи разходи (имам още да разказвам и показвам). И лечебните процедури си вървяха, и екскурзиите. Ако тръгвах все от Ямбол, доста солено щеше да ми излезе...
Хубав ден!
цитирай
17. ckarlet - Какво вълшебно лято си изкарала, ...
05.09.2010 13:28
Какво вълшебно лято си изкарала, Мamas! И колко ценен материал си събрала в твоите постинги! Разглеждайки ги, човек се чувства истински българин!
Уникална си с разказите, подбраните снимки и точната информация!
Поздрави за невероятната разходка, която ми създаде истинско удоволствие!
Прекрасни почивни дни ти желая от сърце!
цитирай
18. mamas - Наистина беше вълшебно, Скарлет...
05.09.2010 13:47
ckarlet написа:
Какво вълшебно лято си изкарала, Мamas! И колко ценен материал си събрала в твоите постинги! Разглеждайки ги, човек се чувства истински българин!
Уникална си с разказите, подбраните снимки и точната информация!
Поздрави за невероятната разходка, която ми създаде истинско удоволствие!
Прекрасни почивни дни ти желая от сърце!


А откакто започнах да снимам, очите ми като че ли по-широко се отвориха за красотата около мен.
Радвам се, че съм доставила удоволствие и на теб :)
Приятна почивка с много вълнуващи мигове!
цитирай
19. katan - Чудесна си, Славе!
05.09.2010 14:01
Така ми "бръкна" в душата, че още съм настръхнала!
Толкова умело и майсторски си предала историята и днешния ден на една българска света обител, че ми се иска да съм там, с теб!
Поздравявам те и продължавай!
цитирай
20. mamas - Ти си с мен, Кате!
05.09.2010 14:47
katan написа:
Така ми "бръкна" в душата, че още съм настръхнала!
Толкова умело и майсторски си предала историята и днешния ден на една българска света обител, че ми се иска да съм там, с теб!
Поздравявам те и продължавай!


Продължавам... с нещо по-различно, но не по-малко красиво и завладяващо.
Хубави дни ти желая!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: mamas
Категория: Поезия
Прочетен: 4697419
Постинги: 547
Коментари: 11966
Гласове: 31452
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930