Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.03.2010 18:23 - Сътворено с любов
Автор: mamas Категория: Изкуство   
Прочетен: 27867 Коментари: 35 Гласове:
30

Последна промяна: 08.03.2010 16:06

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Отдавна си мисля за нещо такова,
но подтикът дойде от Тили-Лили с нейните
"шарени чорапци,
везани литаци,
косичници пъстри -
същи пеперуди.
СЕ от баби, майки,
стар чеиз останал..."
***
А утрешният празник е добър повод, нали?
***
Сътворено с любов от сръчните ръце на обикновени български жени. Моето наследство от бабината ракла, от гардероба на майка ми и свекърва ми.
***
Поклон и благодарност!
***
Елховска женска народна носия: сукман (чукман, индженник), ръкави, елек, пояс, престилка:

image

Богато извезаните ръкави се пришиват върху къса ризка, която се закопчава на гърба.

image

Бродерията на ръкава в по-едър план:

image

За по-хладно време е предназначена салтамарката - къса горна дреха с дълъг ръкав, без копчета:

image

АнтерИя - дълга горна дреха от дебел вълнен плат, украсена с гайтан.

image

Украса на джобовете:

image

А тази релефна украса с гайтан е по страничните ръбове точно под мишниците. Предполагам, че има и чисто практическо предназначение - да предпазва дрехата от бързо протъркване.

image

Горната богато украсена част на сукмана се нарича "гАзе". Това е на сукмана, останал от свекърва ми:

image

Елементи от него в по-едър план:

image

Известни са най-различни модели (юрнеци).

image

Ето и т.нар. "бояновско гАзе" (или слънце) - считано за едно от най-красивите (това е от моминския сукман на моята майка):

image

Вълнена престилка с бродерия и богата украса от ресни:

image

Тази престилка е от по-лесните за изпълнение модели. Много интересни са така наречените "гъсти" престилки. Различните модели си имат имена. Спомням си "глистената", но не е при мен в момента, за да я снимам.
***
Престилката е вързана така, че да не закрива долната част на сукмана, богато украсена със златна и сребърна сърма и ситно бродирани "поли" (сукманите на вдовиците са без такава украса):

image

Полите са подвижни - ивица от украсен с ръчна бродерия бял памучен плат, пришита така, че да може лесно да се сваля, за да се изпере отделно от сукмана.
Ето още един модел, по-лесна шевица:

image

Тази тясна бродирана лента е "пералка" (наричат я още "куйрук" - опашка). Пералките ( две) се слагат отзад, прикачени към пояса. Когато момата (невестата) заиграе на хорото, и те играят!

image

А това са женски пояси:
 
image

На тези престилки им казват по нашия край "мармародни", не знам откъде идва името. Това са тъкани памучни или тънки вълнени престилки за делника.
Бялото с ресните върху тях е булченски ръченик (кърпа за глава, забрадка).

image

Интересен аксесоар от булченската премяна на баба ми - нещо като съвременните ръкавици без пръсти. Плетени са на една кука от памучна прежда.

image

А с това беше облечена дъщеря ми когато за пръв път я качих на сцена с фолклорната група, която ръководех. Беше на година и половина...

image

Възглавници:

image

image

image

image

image

Месал (покривка), торба и кърпа - баба ми ги е тъкала.

image

Някой помни ли онези стари огледала с картинки от двете страни и пръчка отпред в долната част с преметната през нея бродирана кърпа?
Ето част от една такава кърпа:

image

А това са мои ръкоделия. Само за сватбата си съм ушила петдесетина подобни за даруване. Така беше по мое време - дарове за всеки сватбарин...

image

image

image

image

Честит празник, мили жени!
***
 
8-ми март, около 16 часа. Преди малко ме зарадваха страшно много. Получих любимите си зюмбюли - дъщеря ми поръчала по телефона на брат си непременно да ми купи. В добавка - минзухари и синчец. Истинска пролет у дома, макар че навън вали сняг. Как да не съм щастлива!!!

image
image




Тагове:   осми март,


Гласувай:
30


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

1. boliarkabg - БЛАГОДАРЯ ТИ ЗА УДОВОЛСТВИЕТО НА ...
07.03.2010 18:27
БЛАГОДАРЯ ТИ ЗА УДОВОЛСТВИЕТО НА ОЧИТЕ И РАДОСТТА НА ДУШАТА! ПРЕКРАСНИ СА! ПОМИСЛИ СИ САМО ТАЗИ ПРЕЛЕСТ Е ИЗБРОДИРАНА С ТОЛКОВА ГРУБИ КОНЦИ, А Е КАТО С РЪКА НЕ ПИПНАТО/ГРУБИ В СМИСЪЛА СРАВНЕНИ С НАШИТЕ ДНЕС/. КРАСОТА, ЧУДО НА РЪКАТА И ДУШАТА!
цитирай
2. boliarkabg - Помня и огледалата с кърпите, и аз ...
07.03.2010 18:28
Помня и огледалата с кърпите, и аз като тебе съм избродирала не зная колко такива "карета". Ние ли сме това сега,днес?
цитирай
3. ckarlet - Уникална си както винаги, Мamas! ...
07.03.2010 20:00
Уникална си както винаги, Мamas! Поздрави за прекрасния постинг!


цитирай
4. mamas - Благодаря, че си тук, Мила!
07.03.2010 20:25
boliarkabg написа:
БЛАГОДАРЯ ТИ ЗА УДОВОЛСТВИЕТО НА ОЧИТЕ И РАДОСТТА НА ДУШАТА! ПРЕКРАСНИ СА! ПОМИСЛИ СИ САМО ТАЗИ ПРЕЛЕСТ Е ИЗБРОДИРАНА С ТОЛКОВА ГРУБИ КОНЦИ, А Е КАТО С РЪКА НЕ ПИПНАТО/ГРУБИ В СМИСЪЛА СРАВНЕНИ С НАШИТЕ ДНЕС/. КРАСОТА, ЧУДО НА РЪКАТА И ДУШАТА!

Помня и огледалата с кърпите, и аз като тебе съм избродирала не зная колко такива "карета". Ние ли сме това сега,днес?


Беше истинско удоволствие и за мен да извадя всичко от раклата, да видя как слънцето съживява цветовете и да направя снимките... И това не е всичко - при майка ми на село има още от това богатство. Няма къде да съхранявам всички сукмани, престилки, възглавници, а не ми се разделя с тях (макар че минават разни търговци да ги изкупуват - на безценица). До преди няколко години поне сукманите ги обличаха момичетата от лазарската група, която водех...
А за каретата, май пак ще си припомня :) Дъщеря ми иска да учи внучката да бродира, така че останалите парчета тюл и панама пак ще влязат в работа. И конци най-различни съм запазила. Само пръстите ми да не са отвикнали да държат иглата!!!

Честит празник в аванс! Пожелавам ти много щастливи мигове!
цитирай
5. mamas - Благодаря ти, Скарлет!
07.03.2010 20:35
ckarlet написа:
Уникална си както винаги, Мamas! Поздрави за прекрасния постинг!



Не обичам еднообразието. А идеите за постинги щъкат из главата ми, пък съм обещала да пиша и за Ямбол още, но... времето не стига! Заредили са се едни празници, лични и общи, не се насмага ;-)

Честит празник, мила Скарлет! Нека денят бъде вълшебен за теб!
цитирай
6. lotos16 - Ах, мамас, каква е красота...
07.03.2010 21:28
Наистина разкошна идея да отбележиш празника по този начин, а и песента на Петър Чернев е съвсем на място.
А за ръкоделията - и тях съм шила, също като оная плетка, направо насила - с едното око в бродерията, с другото към недочетената книга...

Желая ти утре един светъл и топъл ден!!!
цитирай
7. mamas - lotos16 - Ах, мамас, каква е красота...
07.03.2010 22:48
lotos16 написа:
Наистина разкошна идея да отбележиш празника по този начин, а и песента на Петър Чернев е съвсем на място.
А за ръкоделията - и тях съм шила, също като оная плетка, направо насила - с едното око в бродерията, с другото към недочетената книга...

Желая ти утре един светъл и топъл ден!!!


Щастлива съм когато доставям радост, Павлина! Благодаря ти!
Обичах и да бродирам, и да плета, и за книги имаше достатъчно време... нямаше интернет :)))

Щастлив празничен ден и за теб!
цитирай
8. priqtel12 - Чудесно е всичко показано тук.
07.03.2010 22:54
Поздрави , Славе, и хубав празник утре!!!
цитирай
9. mamas - priqtel12 - Чудесно е всичко показано тук
07.03.2010 23:24
priqtel12 написа:
Поздрави , Славе, и хубав празник утре!!!


Благодаря ти, Ива!
Нека е незабравим и твоят празник! Поздрави и за прекрасните ти дъщери :)))
цитирай
10. tili - Много хубаво, Слава!
08.03.2010 00:45
Както разбирам - това е твоя колекция. Трябва и аз да снимам моите сбирки от тъкани някой ден! Има едно село Инзово край Ямбол, там хората са преселници и носиите им са корено различни.Доставяш ми голямо удоволствие с този пост ;-)))
Брани ти благодари за поздрава!
Честит празник!!!
цитирай
11. swanlake - Да, сега виждам какво си провила ...
08.03.2010 06:21
Да , сега виждам какво си провила днес когато ми писа :) Много мили снимки ! И аз имам подобни-не толкова много ,но са ми много скъпи! честит празник мила!
цитирай
12. mamas - Да ти припомня, Лили!
08.03.2010 07:52
tili написа:
Както разбирам - това е твоя колекция. Трябва и аз да снимам моите сбирки от тъкани някой ден! Има едно село Инзово край Ямбол, там хората са преселници и носиите им са корено различни.Доставяш ми голямо удоволствие с този пост ;-)))
Брани ти благодари за поздрава!
Честит празник!!!


30. mamas - tili - Ползвам си опцията за
09.02 06:39 tili написа:волно редактиране ;-))) Нали творя експромт, да включа и малко западнобългарски диалект в захарния памук ;-)))

Да ги омешаме диалектите, Лили! Нали са все български!
А каква идея ми даде с тези
"шарени чорапци,
везани литаци,
косичници пъстри -
същи пеперуди.
СЕ от баби, майки,
стар чеиз останал..."
31. tili - Нали знаеш, че аз съм по
09.02 14:04 идеите, Славче. И строго следя за творческата им реализация ;-))) Без майтап - след Безистена, очаквам и пост за Джамията и галерията, мила приятелко!!!
П.С. И не се казва допЪлнила, а допълнИла текста, ;-)))хихих

Тава е от постинга ми за плетките: http://mamas.blog.bg/poezia/2010/02/07/malko-smiah-s-edna-kolektivna-quot-pletka-quot.488181
Добре ще е да снимаш и ти твоята колекция, да увлечем и други блогъри. Да направим една обща колекция. Това богатство не бива да остава в бабините ракли!
Имам още обещания да изпълнявам, но... времето ми е ограничено. Когато успея да направя собствени снимки на интересни места в Ямбол, ще пиша.

Честит празник, Лили!
цитирай
13. mamas - Честит празник, Светлана!
08.03.2010 07:58
swanlake написа:
Да , сега виждам какво си провила днес когато ми писа :) Много мили снимки ! И аз имам подобни-не толкова много ,но са ми много скъпи! честит празник мила!

Благодаря ти за коментара!
Хубаво ще е да снимаш и ти своята колекция, да запалим и други блогъри с тази идея. Да издирим в блога подобни постинги (вече се сещам къде да търся). Ако нашите наследници не успеят да запазят реално това богатство (материалите остаряват и постепенно се разпадат), то поне снимки да има.
цитирай
14. mileidi46 - 4estit praznik,mila priqtelko!
08.03.2010 10:51
Badi mi usmixnata i vesela ivse taka entusiazirana!!
Pragradka.I usmivka za teb!
цитирай
15. papadok - Честит Осми Март
08.03.2010 10:57
на Лейди Ди
цитирай
16. tota - Честит празник, Славе!
08.03.2010 13:23
Бъди обичана, бъди сияйна, бъди неповторима!!! Хубав, празничен ден!
цитирай
17. mamas - mileidi46 - 4estit praznik,mila priqtelko!
08.03.2010 15:20
mileidi46 написа:
Badi mi usmixnata i vesela ivse taka entusiazirana!!
Pragradka.I usmivka za teb!


Благодаря ти, мила моя!
Току-що ме зарадваха страшно много. Получих любимите си зюмбюли - дъщеря ми поръчала по телефона на брат си непременно да ми купи. В добавка - минзухари и синчец. Истинска пролет у дома, макар че навън вали сняг. Как да не съм щастлива!!! Сега ще направя снимка и ще си я кача в постинга.

Честит празник и на теб! Пожелавам ти красиви мигове с любимите ти хора!
цитирай
18. mamas - papadok - Честит Осми Март
08.03.2010 16:10
papadok написа:
на Лейди Ди


Благодаря ти, Владо :)))
Това обръщение винаги извиква у мен прилив на топли приятелски чувства...
цитирай
19. mamas - tota - Честит празник, Славе!
08.03.2010 16:11
tota написа:
Бъди обичана, бъди сияйна, бъди неповторима!!! Хубав, празничен ден!


Благодаря, Ати!
Нека е много красив и твоят празничен ден!
цитирай
20. vanya70 - Честит празник!
08.03.2010 23:39
Празничния ден ще отлети
с последните минутки ще заспи,
но всяко утро щастие да ти дарява
усмихната да си - това ти пожелавам! :)
цитирай
21. mamas - Честит празник, Ваня!
08.03.2010 23:44
vanya70 написа:
Празничния ден ще отлети
с последните минутки ще заспи,
но всяко утро щастие да ти дарява
усмихната да си - това ти пожелавам! :)


Нека всеки ден е празник и за теб!
цитирай
22. lambo - КРАСОТА
09.03.2010 13:51
Пази ги от молци и всичко останало.
Навремето баба ми Донка имаше един сандък такива прекрасни накити от моминството и,
но къде ли отидоха ?!
цитирай
23. mamas - lambo - КРАСОТА
09.03.2010 15:57
lambo написа:
Пази ги от молци и всичко останало.
Навремето баба ми Донка имаше един сандък такива прекрасни накити от моминството и,
но къде ли отидоха ?!


Пазя, пазя, ама току ги нападнат :))) Чеизи - китеници, родопски одеала, вълнени черги за завивки и за пода... Младите не искат да ги използват, а в градско жилище трудно се съхраняват. Някой ден ще заминат и те при сандъка на твоята баба, та поне снимките да останат :)))
Благодаря, че се отби!
Приятна вечер!
цитирай
24. mileidi46 - Vidqx gi!!
10.03.2010 00:00
Prekrasni sa!!!
Az polu4ix mimoza i orxidei....no pove4e 6tqx da se zaradvam na ziumbiuli i minzuxari...
vapreki ,4e po4ti prekaraxme praznika v barza pomo6t .straxoten virus varluva v Bologna.
Sega sme dobre.
цитирай
25. mamas - mileidi46 - Vidqx gi!!
10.03.2010 07:09
mileidi46 написа:
Prekrasni sa!!!
Az polu4ix mimoza i orxidei....no pove4e 6tqx da se zaradvam na ziumbiuli i minzuxari...
vapreki ,4e po4ti prekaraxme praznika v barza pomo6t .straxoten virus varluva v Bologna.
Sega sme dobre.


Ароматът на зюмбюлите ми е любим (също на люляка и хризантемите). Не ме привличат екзотичните цветя.
Пиши ми на лични кой е бил болен. Сега отивам на работа... а е толкова студено навън... Но, както казаха току-що в прогнозата за времето "пролетта е неизбежна"!
Пролет в душата ти, Милейди!
цитирай
26. zvezdichka - Толкова ме зарадва
10.03.2010 13:33
твоя постинг Славе! Такава красота! А и как знаеш имената на всички елементи от българската носия и на произведенията, които българката е тъкала собственоръчно. Знаеш ли, че се загубва това знание, когато не се употребява ежедневно... И всичко това е наследство! Пази го! И не позволявай да му се случи това: "Някой ден ще заминат и те при сандъка на твоята баба, та поне снимките да останат :)))". А можеш да им вдъхнеш нов живот на старите дрехи, ако посетите Фестивала на фолклорната носия в Жеравна. Там не пускат без носия :))).
цитирай
27. mamas - zvezdichka - Толкова ме зарадва
10.03.2010 16:06
zvezdichka написа:
твоя постинг Славе! Такава красота! А и как знаеш имената на всички елементи от българската носия и на произведенията, които българката е тъкала собственоръчно. Знаеш ли, че се загубва това знание, когато не се употребява ежедневно... И всичко това е наследство! Пази го! И не позволявай да му се случи това: "Някой ден ще заминат и те при сандъка на твоята баба, та поне снимките да останат :)))". А можеш да им вдъхнеш нов живот на старите дрехи, ако посетите Фестивала на фолклорната носия в Жеравна. Там не пускат без носия :))).


Благодаря ти, Цане!
Твоят блог ме вдъхновява силно в това отношение. И...съвсем не знам всичко... Научих някои неща през годините, в които ръководех групи за изворен фолклор. Имам събрани доста песни и описания на обичаи от ямболския край. Ще пиша още за това, но смятам да го правя по повод на различни празници. Направих и блог вълна Фолклор и религия, но може би ще направя отделна за фолклор. Ще бъде удоволствие за мен да включа и твои постинги в нея.
Приятна вечер!
цитирай
28. sexsi - Браво!
10.03.2010 16:54
Прекрасно, прекрасно! Аз също имам скътани бабини и мамини дарове, но в шкафа на тъмно! А ти виж как си ги показала и ни радваш очи и души! Българска красота! Ако остане ред и ази ще спретна един- два поста - голяма идея даваш!!! Ей идва пролет и всичко требе да се извади на Слънчице!
цитирай
29. mamas - sexsi - Браво!
10.03.2010 19:52
sexsi написа:
Прекрасно, прекрасно! Аз също имам скътани бабини и мамини дарове, но в шкафа на тъмно! А ти виж как си ги показала и ни радваш очи и души! Българска красота! Ако остане ред и ази ще спретна един- два поста - голяма идея даваш!!! Ей идва пролет и всичко требе да се извади на Слънчице!


Благодаря :)
Ще се радвам ако идеята се доразвие. Да покажем истинските, оригиналните носии от различни краища на България. Защото тези, които гледаме по разни фестивали, рядко са оригинални.
Приятна вечер!
цитирай
30. bovari - Няма нещо, което да не ми хареса. Много е хубаво. Всичко.
10.03.2010 21:42
Богат човек си, знаеш. И тези минзухари и аромата на зюмбюлите...какво му трябва на човек....при толкова имане!
Поздрави, Слава.
:)
цитирай
31. mamas - bovari - Няма нещо, което да не ми хареса. Много е хубаво. Всичко.
11.03.2010 19:17
bovari написа:
Богат човек си, знаеш. И тези минзухари и аромата на зюмбюлите...какво му трябва на човек....при толкова имане!
Поздрави, Слава.
:)


Колко малко ни трябва,
за да бъдем щастливи -
някой с нас да се радва
на това, че сме живи!

Благодаря ти, че се радваш с мен!
цитирай
32. zvezdichka - Благодаря ти Славе!
23.03.2010 15:10
При мен нещата започнаха да се получават естествено и като интерес към традициите и нашия фолкор. И дори някои наши решения ни доразвиват в това естество, провокират интереса и обичта ни и ни обогатяват, особено, когато човек потърси и допълнителна информация, за да разбере същносттите, които се крият зад дадени обряди или обичаи. Не са случайни нещата. И си мисля, че решението ни да направим нашата сватба с носии много отвори и кръгозора ни в тази насока :). А и ние много се ровихме тогава и за шевици, търсехме и за изработка на това облекло и много неща..
И ще дам пример с посещението ни в село Долен през месец март 2009 г. някои неща не сме ги забелязали и не са ни заинтригували, но когато посетихме за 2-ри път това селце през декември. 2009 г., тогава вече изпъкнаха тези неща - като например баба Яна, която е представител на така нареченото високо, двугласно пеене и като решихме да се запознаем с тази жена, видяхме, че тя не е вече между живите, а при първото ни пътуване все още не сме били на такъв акъл... И т.н.
цитирай
33. whitepigeon - Малеее. . . ти имаш цяло съкровище ...
04.02.2011 20:15
Малеее... ти имаш цяло съкровище :-) Богат край сте в Тракия.
Благодаря ти за удоволствието. Поздрави :-)
цитирай
34. deedy - Уникално описание :)
25.04.2011 09:55
Благодаря ти много за подробното описание на носията!

Аз лично скоро наследих подобна елховска носия на пра-баба си, но баба ми не успя да ми даде много информация за нея, затова аз сега си я събирам от всевъзможни източници :)

Моята носия не е с автентични като твоите, а по-скоро със "светски" копринени ръкави, пришити върху обикновен плат.
За сукмана разбрах, че в този край го наричат "лъсник".
Можеш ли да ми дадеш повече информация за слънцето ("бояновското гАзе") на пазвата? Има ли някаква символика, какво означава "газе" и защо точно бояновско?
А пералките само на моминските носии ли са слагани или и женените са имали? Това не са връзките на престилката, а отделно прикачени шнурчета, нали така :)

Много ти благодаря още веднъж за подробната информация. Мога да кажа, че от преровеното в нета, ти даваш най-подробна и прегледна информация за носята от този край :) Ако имаш допълнителна информация ще съм много шастлива да я споделиш :)
цитирай
35. oktavian79 - Родопски ръчно тъкани ЧЕРГИ
19.09.2013 18:25
http://ivannov79.prodavalnik.com/
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: mamas
Категория: Поезия
Прочетен: 4687640
Постинги: 547
Коментари: 11966
Гласове: 31452
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930