Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.03.2010 23:48 - Фолклор и религия - пролетни празници. Лазаровден и Цветница.
Автор: mamas Категория: Изкуство   
Прочетен: 11556 Коментари: 16 Гласове:
25

Последна промяна: 28.03.2010 08:43

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

На 27 март т.г. Православната църква чества Лазаровден. Празникът е винаги в предпоследната събота преди Великден. В календара на християнската църква празникът е свързан с един от най-вълнуващите евангелски сюжети - възкресението на Лазар, жител на Витания, близо до Ерусалим.

image

 

Според евангелистите, когато Спасителят бил в земите отвъд река Йордан, Лазар се разболял и умрял. Когато Иисус се върнал, възкресил мъртвия на четвъртия ден от погребението в знак на благодарност за проявеното от него гостоприемство.

Според средновековни текстове Лазар живял още 30 години в строг пост и въздържание и бил провъзгласен за първи епископ на град Китион на остров Кипър.

На Лазаровден църквата отбелязва с празнична литургия възкресението на Лазар, както и паметта на свети мъченик Лазар Български, измъчван и убит на 23 април 1802 г.
***
Според българската народна традиция Лазаровден или "Лазарица", "Лазарова събота" е денят, в който се ознаменува превръщането на подрастващите момичета в моми за женене.

image

Снимката е от Интернет и се намира на адрес www.playcast.ru/uploads/2008/04/19/547608.jpg

***********
Шествието, ритуалното обикаляне на домовете и песните - благопожелания имат характер на вербална магия, целяща щастие и берекет.

Лазарски песни от ямболския край

На мома:

Тук ни казаха, Лазаре, че сте имали (2),
че сте имали, Лазаре, мома хубава,
мома хубава, Лазаре, мома гиздава.
Кажете и, Лазаре, тя да излезе (2),
тя да излезе, Лазаре, да я питаме (2)
годена ли е, Лазаре, венчана ли е. (2)
Ако не е годена, да я годиме,
ако не е венчана, да я венчаем
на Великден, Лазаре, с червено яйце, (2)
на Гергьовден, Лазаре, със шаро агне. (2)

На малка мома:

Лазар ходи по двори,
жълти чехли потропва,
жълти чехли потропва,
шити поли размята.
Малка мома го гледа
и на Лазар тъй дума:
Ела, ела, Лазаре,
всичко ми е готово.
Сукмана ми в стадото,
ризата ми в памука,
чехлите ми в чехларя,
гривните ми в златаря.

На момък:

Тръгнал ми е добър юнак,
тръгнал ми е да се жени.
Сал се чуди що да стори,
че си люби дор две моми.
Че си люби дор две моми,
дор две моми, дор две сестри.
Подире му виком вика
неговата милна сестра:
А бе брайно, милян братко,
като идеш в момини двори,
която ти порта отвори,
тя ще ти е годеница.
Която ти стол подаде,
тя ще ти е балдъзата.

На стопанката:

Милно лятно пилянце, Лазаре,
милно ли тий за Лазар, Лазаре?
Мен мий милно за Лазар, Лазаре,
че са малка ожених, Лазаре.
Че са малка ожених, Лазаре,
жълти чехли не носих, Лазаре.
Жълти чехли не носих, Лазаре,
шити поли не мятах, Лазаре.

На овчар:

Ой овчарко, оловарко,
изведи ме от таз гора.
От таз гора осенова,
осенова, оксенова.
Та да видя наше село,
наше село огън гори.
Огън гори, метла мете,
дано измете мойта майка.
Мойта майка, моя тейно,
че те имат много деца.
В всяко село по едно дали,
за мен село не останало.
Мен ме дали на камиларя,
на камиларя, на пущинаря.
Да му паса камилите,
камилите, пущините.
Денем лежат, вечер пасат,
в полунощи вода пият.

На малко дете:

Сиви бели гълъби,
къде сте ми летели?
Летели сме летели
над Даньови* дворове.
Какво прави майка му?
Мъжка рожба държеше.
Какво прави баба му?
Шапчица му плетеше.

(* името се сменя според детето)
***
Докато пеят, момичетата играят
несключеното лазарско хоро, наричано буенек.
***
Цитираните песни съм записала преди много години от възрастни жени. Ръководени от мен детски групи за автентичен фолклор в продължение на около 20 години пресъздаваха обичая както в реални условия (обхождане на домовете), така и на сцена в най-различни празници и фестивали.
***
Очаквайте и фоторепортаж от ХХVІІІ детски фолклорни празници “Родило се, преродило“ Ямбол 2010 

Информация за празниците: ТУК 
***
Честит празник на всички и специално на имениците!
***
27 март е и Международен ден на театъра.

Честит празник на всички театрални дейци!
*******




Гласувай:
25




1. divna8 - Добро да е празничното утро, Слава,... :):):)
27.03.2010 06:26
И да е светъл, слънчев и радостен денят!!! Благодаря за информацията в постинга...
цитирай
2. lotos16 - Добро утро, Мамас!
27.03.2010 06:44
Интересен постинг, винаги по нещичко научавам при теб. Благодаря ти!
Хубав празничен ден ти желая!
Честито на всички именици! Да са живи и здрави!
цитирай
3. mamas - divna8 - Добро да е празничното утро, Слава,... :):):)
27.03.2010 09:18
divna8 написа:
И да е светъл, слънчев и радостен денят!!! Благодаря за информацията в постинга...


Благодаря ти, Дима!
Слънчево и светло е утрото - сигурно и заради твоето пожелание :)))

Честит празник!
цитирай
4. mamas - Добро утро и честит празник, Павлина!
27.03.2010 09:30
lotos16 написа:
Интересен постинг, винаги по нещичко научавам при теб. Благодаря ти!
Хубав празничен ден ти желая!
Честито на всички именици! Да са живи и здрави!


Радвам се, че ти харесва :)
Нямах време да описвам подробно обичая, но самите обредни действия не се различават особено от описаните на много места. Със сигурност и в блога ще се публикуват много материали по темата. По-интересни за мен са самите песни. Ще се радвам, ако някой публикува песни от своя край като коментар при мен или в самостоятелен постинг.
Хубав празничен ден ти желая!
цитирай
5. iliada - ЧЕСТИТ ПРАЗНИК и от мен!
27.03.2010 13:05
Чудесен празник!:)Поздравления!:)
цитирай
6. mamas - iliada - ЧЕСТИТ ПРАЗНИК и от мен!
27.03.2010 14:02
iliada написа:
Чудесен празник!:)Поздравления!:)


Благодаря, Иле!
Светли празници ти пожелавам!
цитирай
7. veselinvalev - Славче,
27.03.2010 16:59
По времето на комунизма лазаруването беше забранено, защото "подтиква хората към религия". И съм неимоверно щастлив, че във Веселиново девойчета в народни премени, точно както на твоята снимка горе, Славче, лазаруват днес и радват всички тукашни хора с хубави бълграски лазарски песни, танци и с грейнали, красиви, в чистата им и честита младост, очи.
Много хубав постинг за днешния чудесен празник.
Честит да ти е!
цитирай
8. mamas - Благодаря ти, Веско!
27.03.2010 18:26
veselinvalev написа:
По времето на комунизма лазаруването беше забранено, защото "подтиква хората към религия". И съм неимоверно щастлив, че във Веселиново девойчета в народни премени, точно както на твоята снимка горе, Славче, лазаруват днес и радват всички тукашни хора с хубави бълграски лазарски песни, танци и с грейнали, красиви, в чистата им и честита младост, очи.
Много хубав постинг за днешния чудесен празник.
Честит да ти е!

Сигурно е било забранено в по-далечни години. Аз лично от 83-та до 87-ма като ръководител на детска фолклорна група водех лазарките в две села (Каменец и Леярово). След това и в Ямбол допреди четири години. Лазарувахме от "Бенковски" до площад "Боровец" и нагоре до болницата, чакаха ни с нетърпение и с радост ни посрещаха. Отделно явяванията на фолклорни празници, от които сме отнесли доста награди. Три поредни години групата беше на първо място в "Родило се, преродило"... което впрочем е утре и със сигурност ще видя там и веселиновските девойчета. Обещала съм в постинга фоторепортаж от събитието, дано успея да го направя (и служебно съм ангажирана да помагам на колежката, която води групата от нашето училище).
Снимката в постинга не е моя. Аз все се каня да сканирам снимки от моята група (само на хартия имам) и да ги кача в блога, но не ми остава време. Но ще го направя някой ден, никога няма да е късно.
А ти яхвай утре червения звяр и идвай на площада, още повече да напълниш очите и душата си с красота!
Честит Лазаровден и цветна Цветница, в очакване на светъл Великден!
цитирай
9. amenda - За мен това е много чист, светъл и ...
27.03.2010 19:03
За мен това е много чист, светъл и колоритен празник! Постинга ти е страхотен и допринася за това усещане. Благодаря ти, хубава вечер :-)
цитирай
10. mamas - Благодаря, amenda!
27.03.2010 19:59
amenda написа:
За мен това е много чист, светъл и колоритен празник! Постинга ти е страхотен и допринася за това усещане. Благодаря ти, хубава вечер :-)


За мен беше удоволствие да направя този постинг. Докато набирах текстовете, си тананиках и песните. А утре очаквам още по-големи емоции на детските фолклорни празници "Родило се, преродило". Надявам се да успея да снимам.
Утре е Цветница, пожелавам ти хубав ден!
цитирай
11. mileidi46 - 4estit praznik.mila priqtelko..
28.03.2010 10:55
Zvetq za teb i mnogo ,mnogo usmivki i pregradki...
Obi4am te..
цитирай
12. ckarlet - Честит празник на всички, които ...
28.03.2010 13:18
Честит празник на всички, които празнуват на тези хубави празници!
А на теб и прекрасното ти семейство, Мamas, желая да ви е цветно и слънчево в душата!
Поздрави за прекрасния постинг!!!
цитирай
13. mamas - mileidi46 - 4estit praznik.mila priqtelko.
28.03.2010 18:42
mileidi46 написа:
Zvetq za teb i mnogo ,mnogo usmivki i pregradki...
Obi4am te..


Благодаря ти, Милейди!
Нагледах се на красота днес. Започвам да подготвям обещания постинг, за да я споделя и с вас.
Приятна вечер!
цитирай
14. kundalini - Светъл празник!
28.03.2010 18:44
Очакваме и бележки, снимки, а защо не и звукови картини от ХХVІІІ/!!!/ детски фолклорни празници. Явно умеете да съхранявате традициите. Хвала!

Поздрави, Слава.
:)
цитирай
15. mamas - Честит празник и на теб, Скарлет!
28.03.2010 18:45
ckarlet написа:
Честит празник на всички, които празнуват на тези хубави празници!
А на теб и прекрасното ти семейство, Мamas, желая да ви е цветно и слънчево в душата!
Поздрави за прекрасния постинг!!!


Благодаря ти, надникни по-късно да видиш фоторепортажа ми от днешния празничен ден.
Приятна вечер!
цитирай
16. mamas - kundalini - Светъл празник!
28.03.2010 18:47
kundalini написа:
Очакваме и бележки, снимки, а защо не и звукови картини от ХХVІІІ/!!!/ детски фолклорни празници. Явно умеете да съхранявате традициите. Хвала!

Поздрави, Слава.
:)


Благодаря, мила :)))
Ами...уж ще започвам...
Свалих снимките от телефона, остава да оформя постинга. Имай търпение!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: mamas
Категория: Поезия
Прочетен: 4678967
Постинги: 547
Коментари: 11966
Гласове: 31452
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031