Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.03.2010 15:55 - Кой за какво охка
Автор: mamas Категория: Изкуство   
Прочетен: 7713 Коментари: 33 Гласове:
25


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
      Пазите ли изрезки от вестници и списания?
     Аз все още имам такива от времето, когато нямаше интернет (или не съм имала достъп до него). Тези дни реших, че е време да поразчистя, но попаднах на неща, които сърце не ми даде да изхвърля. Като ей тази поизмачкана изрезка от вестник:

image

В долния ляв ъгъл някой от редакторите е пояснил: "Есето на Николай Хайтов, написано в средата на 80-те, ни бе предоставено от съпругата му Жени Божилова.":

image

Не знам нито от коя година е, нито от кой вестник (не ми се е сторило важно, че да го отбележа). Но текстът наистина си заслужава. И е така актуален!
От снимката трудно може да се разчете, затова си правя труда (с удоволствие) да го препиша за вас:

Кой за какво охка 
Николай Хайтов
     Монах Партений, един от средновековните иноци, писал и преписвал някакво четвероевангелие в хиляда триста и не знам коя си година, по времето на не знам кой си владика и цар. Писал, преписвал, а сетне напреки на полето на книгата драснал нещо и за себе си, което започва с три пъти "ох".
     "Ох, ох, ох! Аз, многогрешният, нищожният монах Партений, дето писах и преписвах "сия книгу" по нареждане на господина еди-кой си..." и разказва по-нататък как му било студено на пръстите, докато писал и преписвал, как му били изтръпнали краката от дългото седене кръстом ноги и нямало какво да яде, та му донесла някоя си вдовица зелева чорба, нахранил се сиромахът преписвач и събрал нови сили да преписва.
     От това охкал монах Партений.
     А пък аз - от какво? Ако трябва и аз да охна, трябва да напиша десет пъти "ох". Ох! от безполезни заседания; Ох! от интервюта, от критически реалисти и структуралисти; от модернисти, от гениални, от простаци... от недомаслени редактори.
     Ох! от струпани години множко; от ходатайства; от кариеристи и клеветници; от прегорели крушки и котлони; от доброжелатели... Три пъти "ох" от кариеристи и завистници!
     Ох! от дъждовете, дето не спират; от сухото лято, дето не идва...От слънчевите ерупции, дето карат света да се извива като риба върху жар. От гърмящи вертолети. Ох! от автомобили и мотоциклети...
     Ох! ние клети съвременници на техническата цивилизация...
     А на оня, щастливеца Партений, само дето му е било студено!


  А вие, драги приятели, за какво охкате?


Тагове:   Какво,   Николай Хайтов,   охка,


Гласувай:
25



Следващ постинг
Предишен постинг

1. swan16 - От простотията, безхаберието и ...
05.03.2010 15:58
От простотията, безхаберието и човешката злоба, алчност и лошотия.....
цитирай
2. mikaela19 - Всеки за различни неща:)))) Аз ...
05.03.2010 16:01
Всеки за различни неща:))))
Аз примерно от днес съм захванала с охкането за предстоящата ми изненада която се очакава да получа.И макар да знам,че ще е с много любов пак нещо казвам тази дума(логична причина си имам):)))


А ти Славе за какво охкаш?:)
цитирай
3. mamas - В десятката, както се казва!
05.03.2010 16:14
swan16 написа:
От простотията, безхаберието и човешката злоба, алчност и лошотия.....

цитирай
4. mamas - :)))
05.03.2010 16:20
mikaela19 написа:
Всеки за различни неща:))))
Аз примерно от днес съм захванала с охкането за предстоящата ми изненада която се очакава да получа.И макар да знам,че ще е с много любов пак нещо казвам тази дума(логична причина си имам):)))


А ти Славе за какво охкаш?:)


За доста работи, Жане. Като Хайтов "Три пъти "ох" от кариеристи и завистници!"
И от злобата и простотията, и... няма ли от какво!!!

цитирай
5. ninaantonova - Охкам и се възмущавам от нашите политици...
05.03.2010 17:09
Охкам, че не мога да се справя с едно малко човече, което прави само белички, явно съм поостаряла вече. Охкам и когато ми е много хубаво, макар, че рядко се случва, и изобщо мога ли охна, правя го, по навик вече, явно. Лека петъчна вечер. :)
цитирай
6. mamas - ninaantonova - Охкам и се възмущавам от нашите политици...
05.03.2010 18:19
ninaantonova написа:
Охкам, че не мога да се справя с едно малко човече, което прави само белички, явно съм поостаряла вече. Охкам и когато ми е много хубаво, макар, че рядко се случва, и изобщо мога ли охна, правя го, по навик вече, явно. Лека петъчна вечер. :)


Много усмивки за теб, Нина!
За първото съм съпричастна. За второто - не се тревожи! Човечето ще поотрасне и ще спре да прави белички (а и от негова гледна точка едва ли са белички). Аз вече се разбирам много добре с внука - почти на 6 е. Внучката още капризничи, но тя е по-малка, а и нали е госпожица...
А май и по навик ми се случва ;-)
Приятна вечер, Нина!
цитирай
7. kalin8 - Само на
05.03.2010 19:05
ум и то не винаги, Славе!
Чудесен отзвук от миналото...
Б.
цитирай
8. mamas - kalin8 - Само на
05.03.2010 20:08
kalin8 написа:
ум и то не винаги, Славе!
Чудесен отзвук от миналото...
Б.


:) Силен си значи!
Поздрави!
цитирай
9. hel - От години съм се научила да си охкам с ...
05.03.2010 20:51
От години съм се научила да си охкам с химикал и лист. Само не мисли, че създавам творби. Просто прилагам или си измислям техники за охкане. Пък като се наохкам, ми стане хубаво, тогава може и да напиша нещо по-свежо. Че от мен май само по-леките неща се приемат. :)))
цитирай
10. mamas - Разсмя ме, искрено :))))))))
05.03.2010 21:00
hel написа:
От години съм се научила да си охкам с химикал и лист. Само не мисли, че създавам творби. Просто прилагам или си измислям техники за охкане. Пък като се наохкам, ми стане хубаво, тогава може и да напиша нещо по-свежо. Че от мен май само по-леките неща се приемат. :)))


Защо не споделиш някоя от техниките? Или да търся в блога ти?
Приятна вечер и хубави почивни дни в очакване на поредния празник!
цитирай
11. divna8 - Аз и в момента "ох"-кам, ... от смях... :):):)
05.03.2010 21:10
Бива ли така, мамас, да ме разсмиваш вечер... Отиде ми съня.
Ще взема и аз, като hel, лист и химикал, пък утре ще ти напиша какво съм из"ох"кала... :)
Надявам се вече да си добре, пожелавам ти приятна вечер!
Много усмивки от мен :):):)
цитирай
12. mamas - divna8 - Аз и в момента "ох"-кам, ... от смях... :):):)
05.03.2010 21:32
divna8 написа:
Бива ли така, мамас, да ме разсмиваш вечер... Отиде ми съня.
Ще взема и аз, като hel, лист и химикал, пък утре ще ти напиша какво съм из"ох"кала... :)
Надявам се вече да си добре, пожелавам ти приятна вечер!
Много усмивки от мен :):):)


Че аз какво... заслугата е на Николай Хайтов :)

Благодаря ти, доста по-добре съм вече.
Приятна вечер!
цитирай
13. tili - Не охкам!
05.03.2010 23:24
Окам високо!!! Цун, Мами ;-)))
цитирай
14. mamas - tili - Не охкам!
05.03.2010 23:58
tili написа:
Окам високо!!! Цун, Мами ;-)))


Окай, Лили, дано се чува :)))
Цун и гуш (да ти вляза в тона ;-) и лека нощ!
цитирай
15. allbi - ох,
06.03.2010 10:42
охкам постоянно за всичко :)
когато ми е хубаво - ОХ :)
когато ме боли и ми е трудно ОХ :(
хиляди видове охкане :))))
просто ме замисли за това, Славе ;)
Поздрав, ОХ трябва да ставам от компа :)))
цитирай
16. mamas - Винаги ми подобряваш настроението, Бени!
06.03.2010 11:21
allbi написа:
охкам постоянно за всичко :)
когато ми е хубаво - ОХ :)
когато ме боли и ми е трудно ОХ :(
хиляди видове охкане :))))
просто ме замисли за това, Славе ;)
Поздрав, ОХ трябва да ставам от компа :)))


Благодаря ти!
цитирай
17. victoriavselena - Ох! От охкачи и оплаквачи :)
06.03.2010 11:37
обичаме да си охкаме и да се тюхкаме, и да се оплакваме ,и да се вайкаме...хубаво ни става ,лекичко, наохали сме се, ама после накъде ?....
цитирай
18. mamas - victoriavselena - Ох! От охкачи и оплаквачи :)
06.03.2010 11:50
victoriavselena написа:
обичаме да си охкаме и да се тюхкаме, и да се оплакваме ,и да се вайкаме...хубаво ни става ,лекичко, наохали сме се, ама после накъде ?....


После трябва да действаме :)))
Благодаря, че си тук, Виктория!
цитирай
19. mileidi46 - :)))
06.03.2010 12:32
A kato se zamislim ot kolko veka sme go zapa6kali i zaoxkali...mai ni e xaresalo zql jivot da si go pravim!!
Mai da ,a?
To i gospod si misli,4e si oxkame ot udovolstvie...i ni e ostavil na proizvola na sadbata...
Vajnoto e,4e se nau4ixme da si pro6tavame sami..i ne ni puka za gospod kakvo misli...
цитирай
20. mamas - Оригинална си, Милейди!
06.03.2010 13:00
mileidi46 написа:
A kato se zamislim ot kolko veka sme go zapa6kali i zaoxkali...mai ni e xaresalo zql jivot da si go pravim!!
Mai da ,a?
To i gospod si misli,4e si oxkame ot udovolstvie...i ni e ostavil na proizvola na sadbata...
Vajnoto e,4e se nau4ixme da si pro6tavame sami..i ne ni puka za gospod kakvo misli...


Благодаря ти за мнението :)))
цитирай
21. mileidi46 - :)))
06.03.2010 15:37
Ami ne e li istina tova,koeto kazvam!!
To i Xaitov go e kazal po zaobikolen na4in...
цитирай
22. mamas - Права си, скъпа!
06.03.2010 15:41
mileidi46 написа:
Ami ne e li istina tova,koeto kazvam!!
To i Xaitov go e kazal po zaobikolen na4in...


Но по-добре да не намесваме Твореца. Не стига ли, че ни е създал?
Да спрем с охкането (освен от удоволствие) и да започнем с действането :)))
цитирай
23. bovari - човек охка за това, на което отдава значение
06.03.2010 16:09
в този смисъл наскро преподредих своите значимости:)
сега охкам за това, че имам малко време да чета това, коет оми харесва, да се срещам с приятели, да довърша някои и други започнати -недовършени неща......
поздрави, Слава!
цитирай
24. mamas - bovari - човек охка за това, на което отдава значение
06.03.2010 16:23
bovari написа:
в този смисъл наскро преподредих своите значимости:)
сега охкам за това, че имам малко време да чета това, коет оми харесва, да се срещам с приятели, да довърша някои и други започнати -недовършени неща......
поздрави, Слава!


Но понякога по инерция и за незначителни неща, не си ли съгласна?
За преподреждането... хубаво е да се прави от време на време...

Благодаря, че беше тук, приятна вечер!

цитирай
25. tanuha06 - О, Славе,
06.03.2010 18:32
откъде го изрови това есе, супер е! Голям смях! Аз охкам от всичко и за всичко! Вече преди да охна, ще се засмивам, сещайки се за Хайтов и есето!!! Хубава вечер!!!
цитирай
26. mamas - tanuha06 - О, Славе,
06.03.2010 19:05
tanuha06 написа:
откъде го изрови това есе, супер е! Голям смях! Аз охкам от всичко и за всичко! Вече преди да охна, ще се засмивам, сещайки се за Хайтов и есето!!! Хубава вечер!!!


Грижливо запазена изрезка от вестник, Таня! Не знам дали е публикувано другаде, не съм проверявала. Когато смениха учебната програма по литература в осми клас през 2000год. (вместо старогръцка и старобългарска л-ра се въведе съвременна бълг. л-ра), започнах да си събирам интересни материали за нововъведените автори Хайтов, Ивайло Петров, Блага Димитрова...хайде да не ги изреждам всичките... с цел онагледяване на уроците и да е по-интересно на учениците. Та...тогава съм попаднала и на това есе. Сега е лесно - влизаме в някоя от компютърните зали (имаме три такива в училище плюс една специално за начален курс) и децата сами намират информация за авторите в интернет.

Смехът е здраве, Таничка! Да се стопли още малко, та да се съберем някой ден страхотната ямболска група и да се посмеем на живо :)))
Приятна вечер, мила!
цитирай
27. veselinvalev - mamas
07.03.2010 12:25
На доста от тези стари ръкописни книги в полетата можеш да прочетеш много, много още неща, като такива например: "Прости ме, Господи, мене грешния, че това пиян го писах (преписвах).
цитирай
28. mamas - "Приписки", така май се казваха.
07.03.2010 13:47
veselinvalev написа:
На доста от тези стари ръкописни книги в полетата можеш да прочетеш много, много още неща, като такива например: "Прости ме, Господи, мене грешния, че това пиян го писах (преписвах).


Извън шегата, те са много ценни като исторически източници.
Благодаря, че намери време да се отбиеш :)))
цитирай
29. aqualia - Ох, вече мисля, че нямам право да охкам!
08.03.2010 17:17
Хубав празник!
цитирай
30. mamas - aqualia - Ох, вече мисля, че нямам право да охкам!
08.03.2010 21:02
aqualia написа:
Хубав празник!


Блазе ти :)))
Честит празник и на теб!
цитирай
31. veselinvalev - mamas
10.03.2010 10:12
mamas написа:
veselinvalev написа:
На доста от тези стари ръкописни книги в полетата можеш да прочетеш много, много още неща, като такива например: "Прости ме, Господи, мене грешния, че това пиян го писах (преписвах).


Извън шегата, те са много ценни като исторически източници.
Благодаря, че намери време да се отбиеш :)))


Ами да, по тях изследователите по историческа граматика изследват различните етапи в развитието на езика. Абсолютно точно, Славче.
цитирай
32. kass - mamas
12.03.2010 00:01
охкам като катеря стълби или ходя пеш иначееее...мислих, мислих и не се сещам за какво друго да охкам, ааа понякога и като не ми се получава нещо което съм замислила да направя. Поздрави!
цитирай
33. mamas - Охххх, и аз...
12.03.2010 13:37
kass написа:
охкам като катеря стълби или ходя пеш иначееее...мислих, мислих и не се сещам за какво друго да охкам, ааа понякога и като не ми се получава нещо което съм замислила да направя. Поздрави!

При мен явно е от килограмите :))) а при теб каква ли е причината ;-)
Приятни почивни дни, с по-малко катерене!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: mamas
Категория: Поезия
Прочетен: 4681644
Постинги: 547
Коментари: 11966
Гласове: 31452
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031